Monday, December 27, 2010

Petua elak anak kencing malam

Petua ini berdasarkan sumber2 yang diperolehi melalui 'internet searching'. Jadi sudah pasti ianya tidak ada sumber yg menjadi hak haikiki sesiapa kan. Nama pun petua kan..semua org blh dapat samada dr keluarga sendiri, rakan-rakan, akhbar dan lain2..hehehe meh share sama2..Terdapat pelbagai kaedah dan petua yang MJ temui dan ada yang dikongsi dari kawan, jiran dan bidan.

1. Latih anak anda untuk bangun sekurang-kurangnya sekali pada waktu tgh malam. Jika waktu tidurnya lewat (±10++malam). Ajarkan dalam tempoh sebulan dan pantau perkembangan. Sekiranya dalam tempoh seminggu, anak telah boleh bangun malam sendiri dan buang air kecil sendiri, ibu bapa bolehlah menghentikan rutin tersebut (kejut malam).

2. Berikan 7-8 geals air pada siang hari dan
elakkan memberi air minuman/ susu atau pun minuman seperti teh/kopi sejam sebelum waktu tidur mereka.

3. Sapukan minyak gamat pada ari2 kanak-kanak tersebut sebelum waktu tidur.

4. Gunakan minyak zaitun yang disuamkan dan kemudian sapu dibahagian ari-arinya. Cubalah beberapa malam. Jika tidak ada minyak ini gantikan dengan halba yang dipanaskan, balut dengan kain dan tuam di ari-arinya.

5. Jika anak anda berumur 5 tahun ke atas dan masih lagi kencing malam, cuba petua ini. Ambil tembakau sebesar ibu jari dan campurkan sedikit kapur sireh, kemudian letakkan di pusatnya. Lakukan sewaktu hendak tidur malam dan ikatkan dengan kain. Buatlah selama seminggu, InsyaAllah anak tidak lagi kencing malam.

6. Perahkan sedikit air lemon di atas sesudu kecl madu lebah dan terus hirup. Amalkannya disebelah pagi dan sebelum masuk tidur. Mudah-mudahan, anak kecil anda akan berhenti kencing malam atau setidak-tidaknya dapat mengurangkan jumlah dia buang air kecil.

7. Menurut Pakar Kanak-Kanak Jabatan Paediatrik, Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof. Madya. Dr. Kanaheswari Yoganathan , ada beberapa faktor utama berkait rapat dengan kencing malam iaitu keturunan, kelewatan dalam mencapai tahap kematangan untuk pengawalan pundi kencing dan kurangnya penghasilan hormon antidiuretik (ADH) ketika tidur. Untuk mengubatinya, penghidap masalah ini pada awalnya disarankan mengambil ubat antikemurungan yang bertujuan mengawal pundi kencing. Penggunaannya memang berkesan dan ia perlu diambil selama beberapa bulan atas nasihat doktor.

8. Ambil pepatung dan pegang kepaknya. Biarkan ia menggigit2/ berpusing2 di atas pusat anak anda. Amalkan selama beberapa hari, insya-Allah akan membantu.

Sumber:
  • http://mysetbersalin.com/blog/2009/08/panduan-mengatasi-masalah-anak-kencing-malam/
  • http://mforum2.cari.com.my/archiver/?tid-202827.html
  • http://sheisagirl.wordpress.com/2008/07/18/no-more-kencing-malam-okay/
  • info mulut-ke mulut hahahha

Walau bagaimanapun, memarahi anak yang gagal dalam proses ini adalaha tidak berbaloi. Mereka akan terus berasa rendah diri atau pun hilang keyakinan diri. Timbul perasaan malu sekiranya dia diabndingkan dengan orang yang terdekat dengannya seperti adik-beradik, sepupu dan lain-lain. Teruskan memberi nasihat kenapa dia mesti bangun malam sekiranya terasa seperti mahu terkencing. Teruskan memberi sokongan kepada mereka:D Selamat mencuba!

2 comments:

Anonymous said...

you're actually a just right webmaster. The website loading
velocity is amazing. It seems that you are doing any distinctive trick.
Furthermore, The contents are masterwork. you've done a excellent process on this matter!

Anonymous said...

Thanks for another fantastic post. Where else may just
anybody get that kind of information in such a perfect means of writing?
I have a presentation subsequent week, and I am on the look for such
info.