Thursday, July 26, 2012

Garam sebagai perisa tambahan bagi bayi bawah 1 tahun. Selamatkah?

MJ pun br jumpa info n kebetulan ada yg komen di post MJ sebelum ni....kat sini. Jadi adakah selamat makanan bayi di bawah umur 1 tahun ditambah dengan garam..MJ jumpa info ni kat sini :

http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/penafian/1284-soalan-dan-jawapan-berkaitan-penjagaan-bayi.html

Berapa banyak garam yang selamat ditambahkan ke dalam sayur kukus lecek untuk bayi saya yang berusia tujuh bulan?
Garam berbahaya untuk bayi yang masih kecil, khususnya yang berusia di bawah empat bulan, kerana buah pinggang mereka masih belum matang dan tidak boleh mengumuhkan garam ke dalam air kencing. Diet yang mengandungi terlalu banyak garam boleh menyebabkan bayi mengalami pendehidratan yang, dalam keadaan yang terlampau, boleh menyebabkan kerosakan organ.
Bayi memang memerlukan garam dalam jumlah tertentu di dalam dietnya tetapi ia sudah dibekalkan oleh susu ibu atau susu formula dan selepas empat bulan, ia boleh didapati daripada makanan yang tidak diproses seperti nasi, buah-buahan dan sayuran. Jangan tambahkan garam ke dalam makanan bayi sewaktu atau selepas memasak makanan tersebut.
Anda juga perlu berhati-hati terhadap lain-lain perasa yang mengandungi garam, misalnya kicap, sos tomato, sos tiram dan sebagainya. Ia tidak perlu ditambahkan ke dalam makanan bayi sekurang-kurangnya sehingga bayi berusia 12 bulan. Jika anda menyediakan hidangan untuk seluruh ahli keluarga, ketepikan bahagian untuk bayi sebelum menambah garam.

Ok, dah clear semua mommies:D..Ginjal bayi belum cukup matang utk memproses garam dan boleh menyebabkan kerosakan ginjal yang serius. Jangan kecewa jika bayi menolak makanan yang kita masak. Bukan tak sedap ye mommies, mungkin ada sebab lain. Dia dah kenyang ke, makanan panas sgt ke, atau pun telah bertukar rasa (basi. ni jenis yg buat stok 3/4 hari). Jangan dipaksa bayi makan. Cuba cari kaedah dan waktu dia selesa untuk makan. Bayi tidak mampu memberitahu apa yg tidak kena dengan makanan tersebut. jadi, mommies kena perhatikan byk perkara apabila makanan pejal pertama bayi diperkenalkan. Contohnya, alergik pada kulit ke, kerap buang air besar/cirit-birit. Kadang kala tekstur makanan yang kasar (seperti isi ikan bilis), tidak selesa dilidah/tekak mereka. itu yang menyebabkan bayi menolak menu tersebut. Mula perkenalkan bayi dengan puri buah2an. MJ biasanya bagi pisang dan betik. Lecek atau blend halus.

Dan info lagi dari sini:

 http://pingganmerah.blogspot.com/2012/05/bahaya-garam-pada-anak-kita.html

Anda mungkin mendapati makanan mempunyai rasa yang kurang sedap kalau tidak menambah garam kerana  langit-langit kita sudah  terbiasa dengan rasa masin. Tapi ingat bahawa langit-langit mulut bayi adalah berkembang dan bahawa dia belum mendapatkan keutamaan untuk selera masin! Bahkan, makanan yang anda anggap tak sedap boleh saja diterima si kecil.

Mommies kena bijak memilih dan menyediakan menu si kecil. Campurkan bahan2 asli yang boleh memberikan rasa kepada makanan tersebut seperti labu, keledek manis, keledek manis jepun, lobak merah, tomato. Jika tiada idea untuk menjadikan makanan tersebut ada rasa, tambahkan sahaja susu ibu yang diperah/stok. Segalanya lengkap dalam susu ibu. Boleh je guna susu formula, kalau tiada susu ibu.

Ingin MJ beritahu di sini. Stok susu ibu tidak boleh dipanas secara langsung dengan api (atas dapur). Kerana nutrisi lengkap yang terdapat dalam susu ibu akan hilang. Jadi, cairkan susu dengan merendam dalam air suam atau menggunakan food warmer (MJ guna ni). Gambar ehsan encik gugel. (Malas nak ambik gambar kat umah. Nak post cepat kat opis. Brand nnt sok MJ update.).Kemudian curahkan sahaja ke dalam makanan tersebut sebelum menjamu si kecil:D.


2 comments:

myza said...

tenkiu kak for this clearful info :) st bergunaa

Mamajenn said...

same2 kita kongsi ilmu..x semua org mampu terjah semua blog2 berilmu..so share je la apa yg dpt dr blog org...asalkan berguna:D