Thursday, August 29, 2013

7 Standard Penyusuan yang perlu ibu menyusu tahu

7 Standard Penyusuan yang perlu ibu menyusu tahu.

1. Menyusukan bayi secara ekslusif dalam 6 bulan pertama. Bererti tidak mengambil sebarang cecair atau makanan pejal. Bayi hanya menerima susu ibu daripada payudara ibu.

2. Memujuk bayi menyusu melalui payudara. Anda melakukannya agar bayi kekal selesa dalam memenuhi keperluan emosinya. Ini termasuklah menyusukan bayi ketika tidur.

3. Tidak menggunakan botol atau puting kosong. JIka perlu gunakan puting kosong, payudara adalah alternatifnya.

4. Tidur dengan bayi untuk menggalakkan penyusuan di waktu malam. Kajian membuktikan bayi yang tidur dengan ibunya menyusu 3x lebih banyak berbanding bayi yang tidak berasingan.

5. Tidur ketika bayi tidur di waktu siang. Ambil masa untuk tidur sebentar (nap) dan pada masa itu susukan bayi. Rehat semasa menyusukan bayi adalah elemen penting dalam penyusuan susu ibu dan amat penting dalam mengekalkan ketidaksuburan di kalangan ibu yang menyusukan bayi.

6. Kerap menyusu siang dan malam dan tidak terikat dengan jadual penyusuan. Bagi memastikan penghasilan susu kekal stabil, susukan bayi mengikt kehendaknya.

7. Elakkan apa jua amalan yang memerlukan anda berjauhan dengan bayi.Ini termasuklah penggunaan peralatan tertentu yang menggantikan anda sebagai ibu. Jadi usahlah membazir wang membeli alat-alat yang kononnya membantu anda meringankan tanggungjawab sebgai ibu. Ingatlah apabila bayi sentiasa rapat dengan ibu, dia akan terangsang untuk selalu menyusu susu ibu.

5 comments:

Anonymous said...

I’m not that much of a online reader to be honest
but your blogs really nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back later.
Cheers

Anonymous said...

It's remarkable to pay a quick visit this website and reading the views of all
colleagues regarding this piece of writing, while I am also keen of getting experience.

Anonymous said...

Appreciate this post. Let me try it out.

Anonymous said...

Heya i am for the first time here. I found this board and I find It truly useful & it helped me
out much. I hope to give something back and help others
like you helped me.

Anonymous said...

Hi there it's me, I am also visiting this web site regularly, this site is genuinely fastidious and the people are in fact sharing nice thoughts.