Tuesday, September 15, 2009

Biskut Badam Rangup

Antara biskut raya tahun ini yg berjaya aku siapkan dengan bantuan anak2 Adam...aduishh aku rasa aku bukannya penat buat biskut tp penat mop rumah sbb 'assistant x berbayar' terlebih rajin plak..Aku C&P je dari blog CMG.

Bahan-Bahannya:-
150 g mentega

125 g gula aising

1 biji telur gred A (aku guna gred B je)

1/2 camca teh esen vanilla

100 g tepung gandum*
(aku guna Red Rose Flour)
100 g tepung kastard*

75 g tepung jagung (cornstarch)*
(*disatukan dan diayak)

50 g serbuk badam

50 g tepung gandum (extra)

Untuk Hiasan:-

1 kuning telur
Badam cincang secukupnya


Cara membuatnya:-

1. Pukul mentega dan gula aising hingga berkrim. Masukkan telur dan esen vanilla. Terus memukul hingga gebu.

2. Sementara itu gaul serbuk badam bersama tepung yang telah diayak, kemudian masukkan tepung tadi sedikit demi sedikit ke dalam adunan mentega, gunakan speed perlahan. Jika adunan kelihatan terlalu lembik, masukkan sedikit lagi tepung (50 g, extra), hingga adunan tidak melekit.

3. Ambil 1/3 doh tadi dan canai 1/2 cm tebal, terap dengan acuan kegemaran dan susun atas dulang pembakar, sapu kuning telur dan tabur badam cincang, tekan sedikit supaya badam melekat. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 150C selama 10 - 12 minit. Sejukkan atas jaringan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...

No comments: