Monday, October 12, 2009

Oreo cheesecake

Seperti yang dijanjikan, MJ tepek kat sini resepi cheesecake yang dibawa ke office baru2 ini. Tu amik gambar ngan kamera opis..buruk plak rupanya..x pe, janji sedap :D

Sangat malas menaip, okey...so, MJ kopipes je dari blog k.ummi kuantan:) Cubalah..senang n sedap. K.ummi tq & mintak halal ambik resepi...

Bahan base:-

30 keping oreo cookies (buang cream tengah) - kisar halus

1/4 cawan butter – cairkan

Bahan Filling:-

16 oz (2 cawan) cream cheese - lembutkan

1/2 cawan gula halus

1/2 sudu teh esen vanila

1/2 cawan sour cream

2 biji telur

1 cawan oreo yang dicincang halus (MJ kerat 4 je)

Cara Menyediakan:-

Base :- gaulkan oreo kisar dengan butter cair rata-rata. Tekan dalam loyang yang telah digris dan dialas. Pre-heat oven pada suhu 180 Celcius.

Filling:- Pukul cream cheese, gula dan esen vanila dengan kelajuan sederhana hingga benar-benar sebati. Masukkan sour cream dan pukul sebati. Masukkan telur satu persatu dan pukul sebati. Kemudian masukkan oreo yang telah dicincang halus tadi, kaup balikkan hingga rata. Bakar secara "steam bake" (letak loyang adunan dalam loyang lain yang berisi air) selama 45 minit/hingga bahagian tengah benar2 masak. Sejukkan sekurang-kurangnya selama 4 jam/bermalam.

P/S : Untuk mendapatkan potongan cheecake yg cantik dan kemas, celupkan seketika pisau dalam air panas, lapkan dan terus potong...MJ baru teringat masa potongan yang last2...tu yg rupa x semenggah sebahagian kek yg dah MJ potong dulu..

5 comments:

sehati sejiwa said...

buruk-buruk pun sodap makngah...biar rupa tak semengah janji sedap giler dimakan..muahahaha..

Mamajenn said...

betul betul betul...jadi x plan ry kita nih(sambil tersenyum sumbing)

myza said...

a'ah mcm kek dah berkulat plak dlm picts tuh

sehati sejiwa said...

rasanya jadi...sbb masa tok hapli n toksu dtg jemput aboh ke kenduri anok dia raya3 nanti aboh kata kalu raya 3 ader la..kalu raya1 n 2 tak dpt la..maknernyer....jadilah kot!!
( sambil senyum lebarrr)

Mamajenn said...

myza : mungkin ianya kulat hahahahha

k.long : (Tersengih sambil mengangkat2 kening)