Tuesday, August 17, 2010

Makaroni bakar berlapis

Resepi ni MJ ambik dari majalah SedapBil.25 (eh x de bulan le. puas belek). Majalah ni SIL MJ yg baik hati simpankan dan dia bg masa MJ balik kpg hari tu. Dah lunyai pun buku ni dok belek siang malam, mencari masa bila nak buat. Hehehhe. Resepi asalnya Mi Bakar Berlapis. Tapi MJ tukar kepada makaroni sbb apa ek...entah, saje..tu yg ada kat umah. Tp ok pe, sedap gak. Anak2 MJ layan sungguh..mai la cuba br tau..

Bahan-bahannya:
3 bungkus mi segera perisa ayam
150 ml air
3 biji telur

Bahan inti:
1 sdb majerin
1/4 labu bawang besar, cincang halus
2 sdb tepung gandum
200 ml stok ayam
100 g isi dada ayam, rebus dan siat
2 ketul sosej, potong dadu
1/2 sdt garam
1/4 sdt lada sulah
1/4 sdt serbuk pala (ni MJ x bubuh sbb xde)
1/4 sdt gula pasir
100 ml susu cair

Cara-cara menyediakannya:
1. Rebus mi segera sehingga kembang. Angkat dan toskan. Masukkan semua rempah mi segera perisa ayam. Kacau rata.
2. Masukkan air dan telur yang telah dipukul sedikit. Kacau rata.
3.Tuangkan sepertiga bahagian adunan mi ke dalam loyang puding setengah bulat yang telah disapu nipis marjerin dan dialas kertas aluminium (MJ guna mould bentuk oval je)
4. Tuangkan setengah bhgn adunan inti ke atas campuran mi. Tuang lagi sepertiga campuran mi. Tuang lagi baki inti. Tuang lagi baki mi. Ratakan (MJ hari tu buat selapis je..nak cepat:p)
5. Bakar selama 65 minit dengan sedikit direndam air denga nsuhu ketuhar 170°C sehingga masak.

Cara-cara menyediakan inti:
1. Panaskan marjerin. Tumis bawang besar sehingga terbit aroma. Masukkan tepung gandum. kacau sehingga bergumpal.
2. Masukkan stok ayam sedikit demi sedikit sambil dikacau sehingga licin. Masukkan ayam siat, sosej, garam, serbuk lada sulah, serbuk pala dan gula pasir. Kacau rata.
3. Masukkan susu cair. Masak sehingga pekat.

2 comments:

Nowwa Fitri said...

hahahhaha..sama lebih kurang je resipi bukak poser kita ya..

Mamajenn said...

tu arr...kebetulan plak..cuma x de la cheesy bagai hehehehe