Friday, April 3, 2009

Cucur jagung

Makanan yang simple dan paling syok makan masa hujan lebat kat luar ditambah pula bos x de gi kelas hahahaha...cucur tu bahasa Dewan Bahasa, kita biasa sebut cekodok je...ke aku je yg biasa panggil gitu..Bahan2nya:
Secawan biji jagung (ni yg fresh punya tau, bkn yg kering. dalam tin punya pun ok)
4 cwn Tepung gandum
3 sdb air sejuk (dr peti ais ye)
air biasa secukupnya
1/2 sdt soda bikarbonate
sedikit garam

Caranya:
Campur je sume tu..bancuhan jgn cair sgt dan jgn pekat sangat. Masa nak mula menggoreng, pastikan kuantiti tepung yg disudukan ke dalam kuali, tidak terlalu byk. Adunan ini akan kembang dan besar. So, kalau buat besar2 mcm x cun je. Toskan cucur yang telah siap digoreng. Selesai semua bancuhan, hidangkan..

5 comments:

kero said...

ni org tua nodin suke makan ni. dulu aku buat habis 3/4 dia bawak masuk bilik dia cehh

sehati sejiwa said...

ala si kero pun..hahhahaha

moon said...

kero masa kecik bising depan tiwi, org tua norodim campak pinggan lekat kat dinding, puwa puwa puwaaa

Shima Sulaiman said...

hahahahuhuhuhu entry mknn ni yg telah membuka sejarah lama en.kero..

boban said...

Masa org tua norodingding campak pinggan ke dinding mattory cakap puwa puwa puwa..pastu aku gelak..dah tiga tiga ekor kena tali pinggang..tu pong sebab seymeg mengamuk sbb takbley tido..bising dgr kitorang gelak..