Monday, November 24, 2008

Sambal tempoyak ikan bilis

Sebenarnya aku x tau nama masakan ni. Tu aku bubuh je. 1st time rasa masa aku gi kenduri kat Kuala Klawang, N9. Sedap pulak. Dengan pedasnya, bau harum daun kunyit ditambah pulak bau tempoyak yang menyucuk2 lobang hidungku....perghhhh...Bersungguh2 aku mencari resepinya. Dan akhirnya......aku kongsi ngan korang..


Bahan2nya:
1. 1/2 biji bawang besar
2. 5-10 biji cili api (ikut tahap kepedasan memasing. Jgn tamak:p)
3. 1/2 cawan air
4. 1/2 inci kunyit hidup (hari tu aku guna 1 sdt serbuk kunyit sbb kunyit hidup dah abis)* ni option ye klu tempoyak tu nampak x 'berseri'/pucat
5. sesenduk tempoyak (sukati la nak byk mana)
6. sehelai daun kunyit diracik halus
7. segenggam ikan bilis (direndam seketika)
8. Gula/garam secukup rasa
9. Sebatang serai dititk

Cara2nya:
1. Tumbuk bawang, cili api, ikan bilis, kunyit hidup- tak perlu hancur sgt, kasar2 je
2. Masukkan dalam periuk + tempoyak + air. Masak atas api kecik.
3. Agak2 nak pekat tu, masukkan daun kunyit + serai + gula + garam. Biarkan sehingga pekat.
4. Makan ngan nasik panas...gerenti malatop dgn rasa pedas2nya...berpeluh2 makan u..

No comments: