Sunday, November 30, 2008

Biskut emping jagung (cornflakes)

Operasi pagi tadi. Buat pun tak lama. Dalam 1 1/2 jam semuanya siap hehehehe..Tahniah kepada diri sendiri sbb berjaya mengisi masa lapang di saat saudara Boban mengikuti rombongan pengantin ke Perlis hari ini.

Ok, tgk dulu gambar ni ye.....
Sumber : MW Istimewa Aidilfitri 2008

Aku buat 1/2 adunan je dr resepi asal. Modified sikit sbb tgk bancuhan dia mcm x best je..
At last menjadi gak n sedap, rangup gitu..

Bahan :
a. 150g mentega
b. 75g gula kastor
c. 2 titik esen vanila (aku guna butter vanila, sama je)
d. secubit garam
e. 230g tepung gandum
f. 70g tepung jagung
g. 10g coklat cip
h. 50g kismis yg tlh dihiris
i. 100g emping jagung (masuk dlm plastik, lepas tu tumbuk ngan lesung batu..jgn hancur sangat)

Cara:
1. Pukul mentega, gula dan garam sehingga kembang
2. Tambahkan esen vanila.
3. Masukkan tepung, coklat cip dan kismis. Gaul sebati
4. Masukkan emping jagung dan gaul hingga menjadi doh.
5. Jemput2kan doh dan bulat2kan.
6. Letak atas tray pembakar yg telah digriskan. tekan dgn garfu sehingga agak nipis.
7. Bakar pada suhu 190°C selama 10-15 minit (depends on oven type okey)

Masa buat ni tray yg pertama mmg x sempat nak simpan. Kimi ngan najmi dok adap berdua..Ini je yg tinggal..dapat la dlm sebalang kecik as below photo..

Aku pun x tau apasal gambar ni jadi gelap-gelita belakangnya...adapun hamba ini tidaklah pandai mengambil gambar sebenarnya...janji nampak apa yg nak ditunjukkan kan kan...

5 comments:

aid said...

mak aiii rajinnye menaip pepanjang nie...gua x rajin ler...semue bantai seshort yg mungkin....tu ler...buek skit sgt...gua nk mintak pon x smpai atie...ishishish

Shima Sulaiman said...

br try tu...mana berani buat bebyk..kang x jadi sapa nak makan...ayam kat belakng umah gak yg kena habiskan huhuhu

saifulramadzan said...

cik puan shima, sy mau rasa le... ada sample?

Shima Sulaiman said...

hahahhaha...tgk le nnt klu rajin sy tapau ye encik saiful..

saifulramadzan said...

wah2.... besnya dapat biskut. nampak atas meja tadi.. nyum2... bila mau bg? hahahhaa....