Thursday, June 18, 2009

Apple pie

Teringin sesgt nak makan apple pie. Kalau gi Mc'D alamatnya, bkn setakat ni je aku beli, lg byk pulak 'mereka2' yang tidak berkenaan aku order...Saje bubuh huruf2 tu. Kimi suke sgt le nama dia ada kat atas pie tu.

Aku C&P je dr blog kak Jun Yummylicious)


Bahan2nya:

1 cawan tepung

1/4 cawan shortening atau butter (kalu butter, guna yg beku ok!)*Aku guna butter je..shortening aku lambat sungguh nak melembut

1/2 sudu teh garam

1/4 cawan air sejuk (dr fridge)

filling:

2 biji epal hijau

1/3 cawan gula

1/2 sudu teh serbuk kayu manis (*Seperti biasa, I omitted this)

minyak utk menggoreng

kupas epal, potong dadu. campurkan ngan gula n serbuk kayu manis. masak atas api perlahan hingga lembut. lenyek 1/4 dr bahagian filling dgn garfu.

ayak tepung n garam. potong shortening/butter n gaul ngan tepung hingga jadi bergentel. masukkan air n gaul ngan garfu hingga jd doh. canai atas papan, potong panjang segiempat tepat , letak inti n tutup. sapu air keliling n tekan ngan garfu kat tepi2. pastu goreng. (jun sejukkan dulu dlm fridge selama 15min, baru goreng)


*Nota: Aku x goreng tp bakar. Masa buat ni x berapa kemas tu yang isinya ada yg tersembul2 n meleleh keluar. Kena improve lg. Nak buat lagi la. Epal beli hr tu byk lagi..Utk buat filling tu, jgn risau x de guna airkan, sbb nnt epal tu sendiri akan keluarkan airnya..so, x perlu tambah air.

No comments: