Tuesday, June 16, 2009

Ikan kembung tumis cili padi

(Tajuk telah diubah atas tunjuk ajar En.Asben n Kaklong...tengkiu2...saya budak 'malas' belajar. ambil galah tolong ketukkan..adoiii )

Errr ekceli aku x sure ni ikan selar ke ikan kembung kui kui kui...En.bob sila bantu...ni la akibatnya kalau asben je gi pasar..alamatnya mama hanya tahu ikan bilis, ikan tongkol, ikan siakap, ikan terubuk and paling minat ikan sardin hmmmm hampes tul kan..ikan jenis ni kalau simpan lelama dalam peti ais memang x sedap kalau digoreng kunyit gitu je..kena ubah sikit, barulah berselera nak perabihkan..


Menu kali ni versi campak2 je. No accurate qty of the ingredients ok.

Caranya :
1. Ikan yang telah siap digoreng. Asingkan kejap.
2. Tumbuk/kisar bawang putih, bawang merah dan cili padi (ikut tahap kepedasan keluarga ye). Aku suka gak tambah bbrp potong bawah besar utk di blend bersama.
3. Hiris bulat2 bawang besar dan asingkan.
4. Tumis bahan2 yang dikisar hingga kekuningan/garing. Masukkan sedikit gula (±1 sdt je) dan garam secukup rasa. Kacau rata. Jika terlalu kering, tambahkan sedikit air/air asam jawa cair.
5. Masukkan ikan dan bawang besar yang dipotong bulat tadi. Gaul seketika dan bawang agak layu sedikit. Sedia dihidang.

6 comments:

sehati sejiwa said...

ala makngah..ikan kembung bdn dier cam kembung sket..ikan selar ader kekuning sket kat atas blkg dier...er..betul tak? haahaha

Shima Sulaiman said...

tu yg selalu kompius kak long...sbb kat pasar borong tu rupa 'diorg' ni mirip2 je sume...hanya en.bob bijak membezakannya hehehehhehe (alasan org x nak kenal ikan)Ok saya tukar nama tajuk entry ni..

aid said...

ntah pape le...ikan pon x kenai....muakahkahkahkiok...gua yg x rajin msk pon kenai le jugak ikan skit....muakahkahkahkahkiok...resepi beakfast yg gempak2 x de....boring le hr coti je x de menu...kalu de pon duan msk meggi pon sodap....muakahkahkahkiok

Shima Sulaiman said...

bkn x kenal la...kompius mak..bentuk eii samo yo...kot blh ckp, lamo dah den tanyo namo sapo..:)

Eden said...

Pandai ikan kombong tu menumis cili padi ekkk.....

Shima Sulaiman said...

Pak : Den bolum lotak kambing sebolah eii laie..sok2 den tambah kambing, dpt la lg 1 menu br...hifhifhif