Monday, June 15, 2009

Tepung pelita

Sangat la tidak kemasnya! Janji sedap..

Hari tu teruja bila bukak FP Fiza..so try la jugak..Ok la rasa dia..tp Capt.Wan kata kuat sgt perisa pandan kububuh hehehehe..masa buat tu aku tercurah byk sbb x puashati bancuhan tu x kuar bau pandan..Disebabkan x reti nak membentuk 'sampan' tepung pelita, ditambah dgn kemalasan tahap gaban, aku guna bekas2 plastik ni je. Senang dan mudah utk simpan dalam fridge..

Ni resepi aku kopipes dr FP Fiza...tengkiu ye share..x rugi kenal org2 pandai masak ni:)

Bhgn yg tulisan hitam tu aku dah ubah sendiri n ikut yg Fiza ajar.

Lapisan bwh:
1 cwn tpg beras 1cwn gula 5 cwn air 4 helai daun pandan(blend dgn sikit air) *Aku short-cut je, curah perisa pandan
sikit color hijau(bg nampak hijaunye cantik) sikit kapur mkn(lbh kurang 1/4 st)

Lapisan atas:
1 biji kelapa dperah jd 4 cwn santan *Aku guna santan kotak 200ml tambah air supaya menjadi 4 cawan 4sb tpg beras sikit garam

Cara:
Utk lapisan bwh: (hijau)
1)Satukan semua bhn utk lapisan bwh,bancuh hingga sebati. 2)Masak bancuhan hingga pekat,nampak bkilat.(bile dh meletup2/cam berbuih2 tu dh msk la)
3)
Bubuh 1 sdt gula dalam bekas2 acuan.Tuang bancuhan dalam dlm acuan tersebut.(kira2 1/2 acuan)


Utk lapisan atas: (putih)
1)Satukan semua bhn utk lapisan atas. 2)Masak hingga pekat.

3)Tuang dlm acuan yg tersedia lapisan bwh td. 4)Sejukkan n terus boleh dimakan.


Nota: Aku x kukus balik mcm Fiza buat sebab mcm x berani je memanaskan bahan plastik. Bukan sebab takut plastik mencair tp sebab takut meng'aktif'kan bahan2 dalam plastik tu...macam fungsi polimer kan dalam penghasilan barang2 plastik ni...untuk make sure santan betul2 masak, walaupun bancuhan dan meletup2, kacau lama sikit. Insya-Allah masak la santan tu. Tp kalau korg x confident gak, kukus je la..:)

No comments: