Thursday, June 18, 2009

Terung bakar cicah sambal kicap

Frankly speaking, aku x pernah merasa menu ni dari bujang sampai la dah kawen. Kebetulan Mandak Myza yg ajar makan masa dia dok ngan kitorg tahun lepas (ye ke tahun lepas mandak....x sure plak.) Simple je tp best..

Senang je buat dia..

- Bersihkan terung dan belah 2. Kalau panjang sangat kerat dulu.
- Kemudian bakar sehingga agak2 dah lembut gitu
- Hiris bawang merah, cili padi dan campurkan dengan kicap manis. Aku tambah sedikit kicap pekat utk menghitamkan dan memekatkan lagi warnanya.
- Perah sebiji limau kasturi, garam&gula jika perlu..
- Curah atas terung tu dan hidangkan.

4 comments:

moon said...

hahaha...tau tak!tu la mknan yang pok der ajar mok der mkn mser muler2 kawen dl...bleh katerkan tiap2 ari jugak pok der bakar terong tu..laoknyer ikan kerisi merah bakar kosong n cicah jugak ngan sambal kicap tu...byk kali jugak la menambahnyer...teringin pulak nak mkn mser ni...hahaha

Shima Sulaiman said...

dulu mmg x reti mkn camtu..lepas dah try sekali, wahh bestnya menu ni..blh la time malas2 nak masak..main bakar2 je kekekeke:)

myza said...

ye ker gua yg ajar..akakkaka~ update sikit la menu ni..kalau mak yg bakar atas api kan, beliau bakar bagi hitam hangus kulit luar terung tu sume...pastu kikis kulit hitam tu-tgok isi dia lembut jee..sdap.bau pun menyelerakan.makanan yg sihat!~jom diet

Shima Sulaiman said...

bakar sampai hangus! tpkan akak ada jumpa kat kedai mkn, diorg rebus je sampai lembut lepas tu cicah ngan kicap cili tu...best gak..cuba try test tengok..:)