Thursday, June 25, 2009

Baby Bread Pudding (my version)

Hari tu plan kononnya nak menghabiskan roti dgn buat Puding Roti Marble dari FP Pn.Fiza tp entah cemana roti cam x cukup plak..so, angin bertukar arah le jawabnya..buat yg ni dulu..simple n confirm sedap..

Resepinya aku C&P dari Blog K.Jun yummylicious...tp step dia aku ubah sendiri. Meh tgk.

bahan2nya:)

2 keping roti putih (Aku guna 3 keping)
2 sb tepung jagung
3 sb gula halus
100 ml susu cair (aku guna fresh milk)
2 biji telur(guna 1 putih telur saja)
1-2 titik esen vanilla
sedikit buah2an campuran/kismis/kurma atau lain2 ikut selera
sedikit gula icing untuk tabur atas puding - (akak tk tabur pon)
mangkuk muffin - disapu majerin


Cara-cara (asal)
Roti di siat2 kecil atau potong 1 inc. persegi.
Tepung,gula,susu,telur dan esen dikacau hingga sebati.
Masukkan roti dan buah2an campur(akak bubuh kismis aje) ke dalam mangkuk muffin.
Tuangkan campuran susu sambil ditekan2 roti supaya meresap.Buat hingga habis.
Susun mangkuk2 muffin berisi puding atas dulang pembakar dan bakar hingga masak kecoklatan.
Biarkan puding roti seketika dan keluarkan dari mangkuk muffin(hati2 sbb masih panas).Ketika menghidang,taburkan gula icing diatas puding.


Version aku

Aku gunting roti kecik2 bentuk segiempat. Masukkan dalam mangkuk besar dulu. Semua bahan2 yang nak dicampur tu, aku blend je. Pastu curah dalam mangkuk yang ada roti tadi. Campur la kismis ke, buah apa2 je la. Gaulkan n biar dalam 20 minit gitu supaya bancuhan meresap dalam roti. Guna la sudu ke, penyepit ke, masukkan roti yg terendam tadi ke dalam papercup. Bakar sampai kekuningan. Memang best. Senang sungguh nak buat. Anak2 pasti suka apatah lagi abahnya:D Cubalah!

No comments: