Friday, July 10, 2009

Coklat Chips Rangup....Gerenti!!!

Aktiviti memperabihkan choc chpi dlm peti ais berjaya kulaksanakan minggu lepas..aku buat adunan ni separuh je sbb pikir nnt jadi byk sgt plak n lambat plak nak menghabiskan bakar. Tp setelah siap, cis mcm rugi je buat sikit sbb MMG RANGUP n SEDAP. Jom la try...

pssstt..masa buat ni terlebih curah serbuk koko...so hasilnya agak hitam n pahit skit...
Resepi ni aku ambik dr blog sapa, aku x ingat..tp originally dr org bernama kak liza tu..terima kasih la sbb sudi share resepi yang syok ni..mmg rangup...

Coklat Chips Rangup
Sumber : kakliza

Bahan-bahan
Bahan A
250 g butter
160 g gula halus
1 biji kuning telur
1 s/k esen vanilla

Bahan B [gaul rata]
230 g tepung gandum]
20 g serbuk koko ] ayakkan
100 g coklat cips
50 g white coklat cips [boleh gantikan dgn coklat rice]
50 g badam cincang [roasted]
50 g nestum (kat umah x de, so aku ganti ngan cornflakes ku hancur2kan skit)

Cara Memasak
1. Gaulkan butter dan gula sehingga sebati.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanila. Kacau rata.
3. Masukkan bahan B perlahan dan kacaukan dengan senduk kayu.
4. Sudukan adunan kecil2 [besar guli] dalam loyang. (Lepas bulat2kan, aku tekan ngan garpu bg leper sikit)
5. Bakar dalam oven yg telah dipanaskan suhu 180'C selama 25 minit atau sehingga masak.
6. Sejukkan dan simpan dalam balang kedap udara.


Esok nak buat lagi...ada org sedekah nestum..

No comments: