Friday, July 10, 2009

Sambal tempoyak ikan bilis membunuh!!

Kenapa camtu tajuk entry ku kali ini....haaa sobab eiii kepedasan sambal tahap dewa 7 petala langit. Kesannya.....aaaa ok je, alhamdulillah x la sampai tercirit-birit....hehehhe...idea tercetus semula selepas diusul Cik Kak Nowwa..

Kalau dapat sambal ni, aku makan dgn nasik putih je pun blh jalan..memang membuka selera

Caranya senang je:
Rendam seketika segenggam ikan bilis dan toskan. Tumbuk bersama cili api (kot nak berapi cam den tu, bubuh la 15-20 biji). Ikan bilis tu x yah hancus sangat. Cukup sekadar pecah2 je. Masukkan sume dlm periuk, masukkan sesenduk tempoyak. Nak boh byk pun ok je. Pastu klu suka blh tambahkan petai. Buang kulit n potong2 ikut suka korg. Aku tambah sedikit santan untuk bagi dia cam berair sikit n barulah hidupkan api sederhana shj. Didihkan sehingga agak2 santan dah masak, blh la tutupkan api.

6 comments:

Nowwa said...

Sodap eh...baru balik ni seminggu ngan Capt Pait + Balqis gak sekali kat Cherating ni haaaa...

Shima Sulaiman said...

mmg sodap x ingek dunio...umang aiii x ghonti2 bejalan..bestnyoo..nnt tanya Capt. Pait cito mistik umah dio lopeh balik cherating hehehehe den x leh cito kek sini..kang dr soram jadi kelaka:D

aid said...

x yah cete le dah...kawe dh le dok berdua je ngan balqis...mlm td pon tido cam x tido...muarghhh ngantuknye

Shima Sulaiman said...

kononnya mcm macho sgt..tp penakut rupanya..hehehe

Anonymous said...

yang ni memang den goma bona.....ko ado sambal tempoyak daun kayu lae ngam.......antu lalu kat belakang pun gerenti den tak nampak doh....Eden

Shima Sulaiman said...

Pak, klu dah mkn pun cam hantu, memang la hantu pun x berapa nak tegur sbb ingatkan geng:)