Friday, July 17, 2009

Pisang rebus + kelapa parut gula perang

Last week MIL kirim pisang......(kak long, apa nama pisang tu..x tau la hehehehe...maafkan la adik ipar mu ini kaklong yg cetek ilmu alam). Disebabkan minggu ini mama terlalu sibuk n penat bila balik keje, so, pisang tu x sempat nak buat kuih seperti yg MIL aku rekomenkan..Sekali tgk, sudah terlalu ranum daaa...terus terlintas di kepala - rebus je mcm bos aku ajar hehehe..

Rebus je n campurkan garam sikit. Toskan. Sediakan kelapa parut (ambil bahagian putih je), kukus sekejap kelapa ni bg tahan lama. Gaul dengan gula perang n garam sikit...ni makanan org lama tp syok ooo..tambah2 kalau makan di saat hujan lebat, suasana sejuk, dapat plak teh 'o...fuhhhh layan...

7 comments:

sehati sejiwa said...

muahaahahas..takpe-takper meh kita sama-sama blajor... nama pisang tu pisang sematu...sedap wat pengat, goreng,bakar n rebus macam makngah wat tu...

Shima Sulaiman said...

huhuhu sy x pernah jumpa la kat pasar sini..nama pun 1st time dengar..ooo blh bakar ek..hmmm br tahu..

sehati sejiwa said...

dulu mase pregnant kat hawa kaklong mengidam pisang bakar ni laa.. sib baik dapat la ngan sorang makcik tu...fuh....sedap giler..abih 4 biji ko..

myza said...

ye nyah..gua on xbuat pape lg ngan pisang tu..ade dlm peti ais.laki gua payah trima masakan luar mindanya.cewah!~ ni pulak jiran sbelah ni rajin plak main balas2 makanan.hampeh btul.terpaksa gua selak buku resepi..bile tah nak abes!~warrgh help me...

Shima Sulaiman said...

hahahha...dulu akak nye jiran yg 'oversea' tu, suka gak bg...tp tahap suka dia tu sampai x larat nak balas...sudahnya ku peram pinggan dia lelama..pastu bila dia tanya, akak pulangkan kosong je..siap ckp, sorry lupa nak pulangkan...hehehe sekarang 'hobi' dia tu makin berkurangan...

sehati sejiwa said...

hahhahaha..menjadi gak kalu ikut cara makngah tu makndak ...makin besou la makndak asyik wat mknan jer hahahwawa...control-contol maknak..nanti ahahah..

Shima Sulaiman said...

betul la k.long..selalu sgt bg, penat nak balas2...mula2 rajin leganti berisi, lelama, sy pulangkan kosong je..sib baik dia paham...kesian dia dpt jiran cam sy huhuhu