Friday, July 17, 2009

Puding sagu

Semalam buka puasa ni la habuan aku..kebetulan Capt. Pait tido kat umah gara2 anak gadisnya sib baik x admitted kat Hosp. Putrajaya. Ni la akibat bila mak terlalu bersukaria kursus di Cherating, anak x cukup minum air..apo lah..Nowwa marah dia sikit hehehhe...

Buat ni semalam. Sume suka la kiranya..Dari anak sendiri sampai la anak sedara..mak2nya apatah lagi la kan..alhamdulillah balkis dah blh makan seperti biasa tp slow2 la..puding sagu ni plak sejuk n manis2 gitu...suka la budak2 kecik..mula2 aku ikut resepi, lepas tu aku ikut suka hati hahahaha

Bahan2nya:
250g sagu putih
daun pandan
pewarna hijau
2 liter air

- didihkan air + daun pandan + pewarna hijau
- Bersihkan sagu dan masukkan dalam air mendidih tu. Kacau sekali-sekala sehingag sagu berwarna jernih.
- Bila kesemua sagu dah jernih, tutup api.
- Curahkan sagu tersebut dalam tapis dan lalukan pada air utk membuang sedikit kanji pada sagu.
- Masukkan dalam bekas kesukaan dan sejukkan dlm fridge

Utk sosnya:
- 1 tin susu cair + 6 sdb gula (kalau suka manis tambah lagi atau sebaliknya) + 1/2 cwn air
- Didihkan sehingga gula larut.

Cadangan hidangan:
- Keluarkan sagu dari acuan dan masukkan dalam mangkuk kecil. Curahkan sosnya.
Memang best & senang!

6 comments:

Nowwa said...

Huh!Omak eh bila bapak takde je mengelabah laaa..tak tau ke?Itu la pasal anak pun kurang minum air..hehhe

Shima Sulaiman said...

nak tambah lagi ni..pastu bila org ckp, wahhhh semua dia kata dia dah buat n dah tahu...cit..:D Sian balqis..

aid said...

woii betoii aaa gua buat....sape suruh antu tuh lalu dpn balqis...muakahkahkahkahkiok

Shima Sulaiman said...

sudah la lu...;p

myza said...

ape ni ape ni? jgn gado sbb saya (petikan ayat balkis)..erm sbenarnye nk tnya kalau kuih sagu yg golek dgn kelapa parut tu wat cmni bleh ke qasima??

Shima Sulaiman said...

yg tu x leh la mandak..dia rebus air campur gula sekali, campur sagu tu sekali...nnt la akak update cemana nak buat