Monday, July 13, 2009

Roti Jala

Sabtu lepas aku telah berjaya 'menjala' di atas kuali ku...di saat sume org dok lena layan mimpi, mak dok leka sorg2 kat dapur melayan kuali. Buat sikit je, sbb kononnya takut membazir n terbuang je..tp hakikatnya, En.Asben hanya meninggalkan 3 gulung sahaja untuk aku n anak2 Adam..cis sungguh! Sib baik ada roti n serawa durian tapau dr opis Jumaat tu (kes2 x abis n bos suruh bungkus bw balik)...mari la cuba..

Jalaan ku itu kekadang tersangkut kat ranting2 kayu, tunggul pokok bakau hahahaha...ada la yg tercela sini sana..yg nyatanya, baru belajar menjala. Tu yg jalaannya x berapa cantik n kemas. Janji sedap!

Ramuannya:-
2 cwn tepung gandum
1 cwn air (tambah kemudian ikut cair)
1 cwn susu cair
sedikit garam
1 biji telur
pewarna kuning

Caranya:-
- Blend kesemua bahan hingga sebati. Tapis masuk mangkuk lain kerana dikhuatiri ada ketulan tepung yang x sebati..Nanti corong acuan akan sumbat.
- Test masukkan bancuhan dalam acuan roti jala. Kalau dia mengalir x putus2, ok la tu...Kalau terputus2/menitik2, tambahkan air lagi sehingga mendapat bancuhan yang mengalir x putus2.
- Mulakan operasi menjala.
- Makan la dengan kuah kari ke, serawa durian ke, sambal sardin ke..mmg nikmat..

6 comments:

Nowwa said...

Mmmm...bubuhla kunyit sket baru kaler dia cantik kuningnya...wpun dah bubuh colouring..heheh

Shima Sulaiman said...

dulu buat bubuh kunyit tp rasa 'kekunyitan' itu sangat mengganggu hahahaha...nampak cam pucat ek..maklumlah 'kamera DSLR' kitorg x siap2 hehhehe

Nowwa said...

DSLR tak siap lagi ek?
Bley tempah?kat ner tu..hahhaha

Promote ka kedai kita kat member2 opis..
Kalau tak gi kedai tengok online order ngan den, nanti den antar.Itu boleh bayar 2kali..kek kedai kena bayar cash..heheh

www.elyzzmode.com

Shima Sulaiman said...

wahhh buleh2...ni kena bg komisyen ni..cantik2 la brg2nya...nowwa, pinjam senapang MD awak, tembak org2 yg kata awak dok umah perabih duit laki tu hehehehe..ni buat x nampak namanya..

Cho Zila said...

Teringin ngat nak menjala tapi alahai tak pernah kesampaian...

Mamajenn said...

tu kena tunggu seru sampai hehehhe br semangat tu sampai